گفتگوی اختصاصی حسین رویوران با فرهنگ اسلامی، حسین رویوران:سمیر جعجع خارج از زمان و زمانه خود دارد زندگی می کند

0 219

فرهنگ اسلامی: بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات لبنان برگزار شد غرب و متحدانش در منطقه مشخصاً عربستان سعودی طبیعتاً به طور مستقیم یا غیر مستقیم خود رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کردند که حزب الله و متحدانش در این انتخابات شکست بخورند چه از نظر تبلیغات و پروپگاندا که در رسانه‌های غربی و عبری و عربی صورت گرفت چه از لحاظ در تنگنا قرار دادن مردم لبنان و القا این نظر که تا هنگامی که شما از حزب الله حمایت می‌کنید با این مشکلات دست و پنجه خواهید نرم کرد و ما شما را محاصره اقتصادی می‌کنیم و حتی آن اقدام تروریستی اقتصادی که بخشی قابل توجهی از اموال بانک مرکزی لبنان مفقود شد و معلوم نشد که ‌چه سرنوشتی پیدا کرد مجموعۀ این شرایط می‌خواستند این حرف را به مردم لبنان بزنند که اگر آرامش می‌خواهید و می‌خواهید که یک زندگی معمولی داشته باشید به حزب الله و متحدانش رأی ندید بایددید تا امروز وتا این ساعت وتا این لحظه چه نتایجی از انتخابات لبنان حاصل شده و آیا این اقدامات سنگین که میلیاردها دلار آمریکا برای به انحراف کشاندن این انتخابات پول خرج کرده و عربستان سعودی حتی با بیش از هزاردلار برای هر یک رأی در لبنان پول داده نتایجی که به دست آمده آیا حاکی از موفقیت آمریکا و متحدانش در مقابل حزب الله لبنان و متحدانش هست یا نیست؟

حسین ریوران: من ابتدا بگویم انتخابات پارلمانی لبنان اهمیتش در این است که مهم‌ترین رویداد سیاسی است چون نظام لبنان پارلمانی است و رییس جمهور از طرف پارلمان انتخاب می‌شود و نخست وزیر از طرف پارلمان انتخاب می‌شود کابینه رأی اعتمادش با پارلمان است و در نهایت در نظام پارلمانی لبنان انتخابات پارلمانی مهم‌ترین رویداد سیاسی شمرده می‌شود سرمایه‌گذاری زیادی روی این انتخاب شد برخی از مسئولین آمریکایی وآقای شینگر معاون وزیر خارجه آمریکا قبل از انتخابات اعلام کرد این انتخابات برای خارج کردن حزب الله از ساختار سیاسی لبنان است و یک مسئول آمریکایی دیگر اعلام کرد که در زمینه جامعه مدنی و نهادهای اجتماعی آمریکا بیش از هفت میلیارد دلار در لبنان هزینه کرده تا اینکه با روش‌های نوین و جدید بتواند حزب الله را از صحنه خارج بکند و یا تضعیف بکند عربستان سعودی که با شیخ نشین‌های خلیج فارس که همه سفرای خودشان را از لبنان فراخوانده بودند و سفارتخانه‌ها را درلبنان بسته بودند در آستانه انتخابات علی رغم اینکه قبلاً دوازده شرط برای برقراری مجدد رابطه با لبنان تعیین کرده بودند تمام این را زیر پا گذاشتند و برگشتند و جالب است در تجمعات انتخاباتی مثلاً نیروهای تروریستی فالانژ سفیر عربستان آقای بخاری بیش از سمیر جعجع دیده می‌شد و این واقعاً یک فاجعه است تا این حد دخالت در امور داخلی لبنان ولی من برای ترسیم آن شرایط قبل از انتخابات باید این مسائل را گفت خوب قبلش هم یک هجمه سنگین علیه لبنان اتفاق افتاد بود در یک دوره چهار ساله سه تا نخست وزیر عوض شد آقای حریری استعفاء داد آقای حسان دیاب آمد و باز هم استعفا داد حریری دوباره مأمور شد نتوانست دولت تشکیل دهدآقای مقاطی آمد و این نشان می‌دهد که چه شرایط ناپایداری در لبنان ایجاد شده بود که کابینه‌ها نمی‌توانستند کاری بکنند سیستم مالی سقوط کرده بود علی رغم اینکه آمریکا با سیستم‌هایی که دارد و سوییفت یک دلار جابجا بشود می‌داند از کجا به کجا رفته است چهل و پنج میلیارد دلار دارایی‌های مردم لبنان در بانک‌ها ناپدید شد و یک جمله آمریکا نمی‌گوید این پول‌ها کجا رفت کی حواله کرد و به کجا و یک مرتبه یک سقوط مالی برای لبنان پیش آمد که آمریکا این را گره می‌زند با مقاومت اینکه اگر مقاومت باشد وضعیت لبنان طبیعی نخواهد بود و مسائلی از این قبیل حالا در چنین شرایطی انتخابات برگزار شد شعار آمریکا و نیروهای طرف دار رژیم صهیونیستی مثل قوات لبنانی این بود که از اشغال لبنان توسط ایران باید جلوگیری کرد یعنی شما تصور بکن به هر حالا اشغال تعریف دارد اما این‌ها این مسائل را این‌گونه مطرح کردند و با این شعار رأی به حزب الله رأی به اشغال و مسائلی از این قبیل و انتخابات برگزار شد در آستانه انتخابات دو سه بار این‌ها دنبال این بودند که حزب الله را وجهت‌گیری سلاح حزب الله را از رویاروئی دشمن صهیونیست و دقیقاً در برابر رژیم صهیونیستی به داخل بیاورند هفت نفر از بچه‌های حزب الله در منطقه تیونه در بیروت از طرف نیروهای تروریست فالانژ کشته شدند اما حزب الله وسید حسن اعلام کرد علی‌رغم خون‌های ریخته شده ما صبر انقلابی می‌کنیم و در انتخابات پاسخ می‌دهیم و اجازه نداد حزب الله به فتنه جنگ داخلی کشیده بشود چون کسانی که این کار را انجام داده بودند از تروریست های فالانژ بودند و هر گونه درگیری می‌توانست یک جنگ مذهبی ایجاد بکند علی ایحال حزب الله در شرایط چنین بسیار سخت و پیچیده و با درخواست‌های بسیار زیاد از طرف مردم برای خروج از شرایط بحران انتخابات برگزار شد اولین دستاورد حزب الله در این انتخابات این است که حزب الله نشان داد در پایگاه اجتماعی خودش بسیار مستحکم است ‌و بیش از گذشته از صد و بیست و هشت کرسی پارلمان شیعه بیست و هفت کرسی دارد ائتلاف حزب الله وامل بیست و هفت کرسی را با کمال و تمام به دست آورد این نشان می‌دهد که شیعه در لبنان نسبت به حزب الله اطمینان کامل دارد و هیچ‌گونه تردید نیست در انتخابات قبلی یک دو نفر نفوذی وجود داشت بیست و پنج تا از بیست و هفت تا از ائتلاف حزب الله وامل بودند اما الان بیست و هفت تا از بیست و هفت تا بود و این نشان می‌دهد که جامعه شیعه آگاه است جامعه شیعه نسبت به حزب الله بسیار اطمینان دارد و سید حسن را آدمی حکیم و دانا می‌داند و حاضر است نمایندگی مطلق به حزب الله بدهد برای مدیریت این جامعه. صحنه دوم این انتخابات صحنۀ سنی است درصحنه سنی در گذشته یک حزب بزرگی به نام المستقبل با رهبری سعد حریری وجود داشت که با ریخت و پاش مالی و کمک‌های عربستان معمولاً بین نوزده تا بیست و چهار کرسی از بیست و هفت کرسی سنی‌ها را به دست می‌آورد و چون یک سازمان است به هر حال یا تعامل با آن به صورت متمرکز صورت می‌گرفت حریری به دلیل اختلافات جدی که با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دارد اعلام انصراف داد و از طرفداران خود به گونه‌ای خواست که شرکت نکنند ، علی‌رغم اینکه حریری در این انتخابات مشارکت نداشت اما پیروز صحنه اهل سنت بود چگونه؟ به این دلیل که نیمی از اهل سنت رأی ندادند و این نشان می‌دهد که این فرد منهای عربستان پایگاه دارد و این‌ها علی‌رغم دخالت وحضور سفیر عربستان آقای بخاری و علی‌رغم هزینه‌های سنگینی که کردند اما این‌ها رأی ندادند اصلاً درصد مشارکت انتخابات در ۲۰۱۸ چهل و نه درصد و خورده‌ای بود این بار شد چهل و یک درصد علتش مناطق سنی است که عمده مشارکت‌ها حول و حوش بیست و پنج درصد است و این نشان می‌دهد که انصراف حریری و استنکاف از مشارکت در انتخابات درصد مشارکت در بین اهل سنت را پایین آورد اما عربستان در تلاش برای ایجاد تشکل‌های جدید و چهره‌های جدید وابسته‌تر در عرصه سنی شکست خورد عربستان از سنیوره نخست وزیر سابق لبنان حمایت کرد و این فرد در مناطق سنی نشین لیست داد این لیست‌ها شکست خورد در فرایند شمارش آرا حداکثر چیزی که تا به الان اتفاق افتاده چهار کرسی از بیست و هفت کرسی اهل سنت را این‌ها فقط به دست آوردند و اکثر افراد منتخب در عرصه سنی در لبنان متفرق هستند بیشتر مستقل هستند و جالب است برخی از جریان‌های حامی مقاومت از میان اهل سنت رأی آوردند در طرابلس فیصل کلامی با دو نفر دیگر رأی آوردند و این‌ها جزو حامیان مقاومت هستند در بیروت جماعت اسلامی که هم‌پیمان مقاومت است سه کرسی به دست آورد و این نشان می‌دهد که عرصه سنی از یک وضعیت سازمان یافته به وضعیت غیر سازمان یافته و از یک عرصه متمرکز به یک عرصه متفاوت تبدیل شده و تلاش عربستان برای زایش نیروهای جدید خیلی موفقیت‌آمیز نبود عرصه سوم لبنان عرصه مسیحی است از صد و بیست و هشت کرسی پارلمان نیمی از آن یعنی شصت و چهارتا مسیحی هستند و تأثیرگذاری زیادی دارند چرا؟ چون مارونی‌ها سی و چهار کرسی از این مجموع را در اختیار دارند و اکثریت هم هست. عمده‌ترین دو رقیبی که در این صحنه بودند جریان ملی آزاد به رهبری باسیل که رئیس جمهور هم آقای میشل عون از همین جریان است و جریان مقابل جریان قوات لبنانی فالانژ به رهبری سمیر جعجع است خوب نیروهای قوات لبنانی هم می‌دانند سوابقش با اسرائیل ارتباط داشته در اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ با شارون این‌ها همکاری داشتند و عکس‌های زیادی هم هست، خود جعجع با شارون دیدارهایی که داشتند و هماهنگی‌هایی که انجام می‌‌دادند و تا همین الان این ارتباط وجود دارد اما در این انتخابات تلاش نیروهای لبنانی فالانژ بر این بود که در ژست حامیان استقلال و حاکمیت لبنان در بیایند با شعارهای عمدتاً ضد سلاح مقاومت و ضد ایران و در واقع این‌ها از اسرائیل به صورت عملی حمایت می‌کردند یک ریخت و پاش عجیبی اتفاق افتاد در این انتخابات که عربستان سعودی و آقای بخاری سفیر عربستان به یاری آقای سمیر جعجع رفت و در بسیاری از تجمع‌ها شرکت کرد و از همه طرفدارهای آمریکا و عربستان خواست که از جعجع این نماینده اسرائیل به گونه‌ای حمایت بکنند در برخی از جاها که حساسیت انتخاب خیلی زیاد است ما شاهد این بودیم که یک رأی بیش از هزار دلار خرید و فروش می‌شد و عربستان تأمین مالی می‌کرد تمام این هزینه‌ها را، برای اینکه این هم‌پیمان اسرائیل به گونه‌ای در این انتخابات پیروز بشود در انتخابات قبلی همواره جریان ملی آزاد به رهبری آقای باسیل اکثریت نمایندگی جامعه مسیحی را به دست می‌آورد گاهی سی و دو و سه نماینده از شصت و چهار، در این انتخابات تقریباً جریان ملی آزاد و نیروهای لبنانی فالانژ در یک ،حد تقریباً کرسی به دست آوردند این نشان دهنده این است که تلاش آمریکا و عربستان در صحنه شیعی و سنی موفقیت‌آمیز نبوده اما در صحنه مسیحی تاحدی تأثیرگذار بود در برایند کلی حالا اگر ما بخواهیم نتایج انتخابات را بررسی بکنیم در گذشته نتایج انتخابات در چهارچوب دو قطبی قابل تعریف بود بین ائتلاف ۱۴ مارس و ۸ مارس که حزب الله در مجلس قبلی ۷۱ کرسی از ۱۲۸ کرسی در اختیار داشت یعنی اکثریت داشت، و در چهارچوب این اکثریت رئیس جمهور انتخاب شد و دولت‌های مختلف اما در این انتخابات ظهور نیروهای مستقل و نمایندگان جامعه مدنی و NGOشرایط پارلمان لبنان را ۴ قطبی کرده تا ۲ قطبی سابق و این شرایط ایجاب می‌کند ائتلاف‌های جدیدی برای اکثریت باید شکل بگیرد لذا انتخابات فعلی در لبنان اگرنتوان گفت که یک برنده قطعی و یک سره کننده وجود دارد این ائتلاف‌های آینده است که تعیین می‌کند چه کسی پیروز این انتخابات است هرچند که حزب الله از لحاظ عددی تا الان ۶۲ کرسی را به دست آورده.

فرهنگ اسلامی: و تا ۷۱ کرسی که قبلاً داشت ۹ کرسی کم دارد.

حسین ریوران: بله

فرهنگ اسلامی: احتمال دارد در ادامه شمارش آراء این ۹ کرسی تأمین بشود.

حسین ریوران: بله این احتمال دارد اولاً ما با یک پدیده جدیدی روبه‌رو هستیم و آن تأخیر در اعلام نتایج است معمولاً تا ظهر روز بعد از انتخابات همواره اعلام می‌شد ولی الان ما شاهد هستیم که ما در روز دوم بعد از انتخابات هستیم یکشنبه برگزار شده امروز سه شنبه است اما نتایج تا الان اعلام نشده این خودش یک پدیدۀ جدیدی است نکته دوم این است که دیروز دو حوزه دو نماینده که در آن اعلام شده بود پیروز هستند و از نیروهای فالانژ بودند در بازشماری آراء مشخص شد نه این‌ها بازندۀ آن حوزه هستند و دو نفر از نیروهای جریان آزاد لبنان پیروز انتخابات هستند به رهبری باسیل، این نشان می‌دهد که این مقدار هم در این انتخابات مسائلی وجود دارد که خارج از بحث شمارش است.

 

فرهنگ اسلامی: این آقای سمیر جعجع سابقۀ تروریستی دارد و در آن زمانی که جنگ داخلی به اصطلاح ایجاد کرد در لبنان تعداد قابل توجهی از جوانان مردم لبنان به وسیله نیروهای فالانژ بازداشت شدند ،دستگیر شدند ،شکنجه شدند وحتی شهید شدند و در ماجرای حمله اسرائیل به لبنان فالانژها با ارتش اسرائیل همکاری می‌کردند احتمالاٌ ۴ دیپلمات ایرانی به وسیلۀفالانژها بازداشت شدند و بعد تحویل ارتش اسرائیل شدند و زیر شکنجه احتمالاً به شهادت رسیدند یا شاید هم زنده باشند و در بازداشت اسرائیلی‌ها باشند خیلی روشن نیست، این از یک طرف، یعنی این سابقه فالانژیست‌ها در میان مردم لبنان از جمله در اقلیت مسیحی لبناناست، از طرف دیگر عربستان متهم است که نسبت به پدر سعد حریری نظر مساعد نداشته و از حذف او استقبال کرد تا به این وسیله بتواند معادلات قدرت را در لبنان تغییر بدهد و بعضی از شواهد نشان می‌دهد که آقای سعد حریری متوجه این واقعیت شده و یک مقدار دارد از عربستان حریم می‌گیرد و خودش را می‌خواهد از چنبرۀ قدرت عربستان خارج کند آیا عربستان به این فکر نخواهد افتاد که سعد حریری را هم مثل پدرش رفیق حریری ترور کند تا دو مرتبه یک آشوب سیاسی جدید در لبنان ایجاد کند.

حسین ریوران: ببینید در مورد فالانژها خوب سمیر جعجع یک فرد جنایتکاری است که شیعیان را در منطقه نبأ و در منطقه برج حموت در شرق بیروت پاکسازی کرد.

فرهنگ اسلامی: یعنی قتل عام کرد.

حسین ریوران: قتل عام کرد اساساً منطقه ضاحیه جنوبی بیروت یک پدیدۀ جنگی است فرار شیعیان از شرق بیروت به جنوب به دلیل کشتاری که سمیر جعجع انجام داد کشتار سنی‌ها در کرنتینا و مسلخ هم یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های همین نیروی سمیر جعجع است نیروهای لبنانی است و جنایت این‌ها محدود به مسلمان‌ها نیست طونی فرنچیه پسر رئیس جمهور سابق لبنان سلیمان فرنچیه با زنش توسط جعجع کشته شده دانی شمعون پسر رئیس جمهور سابق لبنان یکی از قطب‌های مسیحی بوده توسط سمیر جعجع کشته شده جعجع دنبال این بود که تنها نماینده مسیحیان باشد هم تصفیه‌های داخلی و هم علیه مسلمانان انجام داده بعد از طائف جعجع بازداشت شد محکوم به زندان ابد شد به دلیل جنایت مکرر اوکلیسای سیده لبنان را منفجر کرده بود که بسیاری از نمازگزاران مسیحی کشته شدند این یکی از چندین اتهامش بود چون عفو عمومی نسبت به جنگ داخلی داده شده بود آن جنایت ها در لیست اتهام ها نبود اما این را بعد از آن انجام داده بود و به همین دلیل رفت زندان اما فشارهای آمریکا و عربستان منجر به این شد که او از زندان خارج بشود و مشمول عفو بشود و این فرد مهم‌ترین متحد حریری در دوره‌های گذشته بود و الان تبدیل شده به مهم‌ترین هم‌پیمان عربستان در لبنان این فرد اسرائیلی و فالانژ و جنایتکار اما آیا این تلاش آمریکا و عربستان موفق شد چهرۀ این سفاک جنایتکار بازسازی بشود؟ خیر، در جامعه اسلامی مثلاً با آقای عریفی در طرابلس ائتلاف درست کردند ائتلاف انتخاباتی، عریفی که بیشترین آراء شهر طرابلس را به دست می‌آورد به دلیل ائتلاف با این آقا نتوانست این بار رأی طرابلس را به صورت گسترده به دست بیاورد ۲ کرسی بیشتر به دست نیاورد دلیلش چیه؟ دلیلش همین است که در جامعه اهل سنت همچنان نگاه به جعجع به عنوان یک جنایتکار جنگی است در مناطق شیعه هم همین‌طور است کلی این آقا نماینده در مقابل شیعه ردیف کرده بود اما موفق نبودند می‌خواهم این را بگویم که این فرد همچنان مردم می‌شناسند که چه کسی است چه کارهایی کرده اما در جامعه مسیحی یک گفتمانی را دارد مطرح می‌کند و آن این است که مسیحیان یک اقلیت هستند در مقابل مسلمانان که جمعیت آن‌ها در لبنان در حال حاضر به ۲۵ درصد رسیده یک چهارم در حالی که این اقلیت دارد از مزایای یک دوم استفاده می‌کند از بالا نظام تا پایین نظام مناصفه وجود دارد در استخدام و در ادارات مختلف و حفظ این امتیاز ایجاب می‌کند که یک نیروی به ظاهر سیاسی و در باطن نظامی از این تبعیض حمایت کند تا حدودی این گفتمان در بین مسیحیان کارآمد بوده اینکه نیمی از کرسی‌های مسیحیان راتقریباً جذب کرده مخصوصاً مارونی‌ها این برمی‌گردد به اینکه برای حفظ نیمی از ساختار علی‌رغم تغییر ساختار جمعیت و کاهش جمعیت مسیحی ، نیاز به قدرت دارد و هیچ کسی مانند جعجع و نیروهای لبنانی فالانژ نمی‌تواند این امتیازات ظالمانه در حال حاضر حفظ بکند اینکه جعجع بتواند بخشی از آراء را جذب بکند این برمی‌گردد به یک شرایط خاص که در لبنان وجود دارد خیلی الان دارند تلاش می‌کنند الان ۱۱ کرسی را نیروهای طرفدارتغییر یا همین جامعه مدنی بدست آورده اند، خوب این‌ها می‌گویند آقا این نظام یک نظام ناعادلانه است یک مارونی می‌تواند از روزی که به دنیا می‌آید آرزو بکند رئیس جمهور بشود اما یک مسلمان یک سنی یک شیعه نمی‌تواند حتی یک مسیحی کاتولیک، ارتودکس، ارمنی نمی‌تواند کلدانی، آشوری نمی تواند، و این فقط باید مارونی باشد این نظام، نظام درستی نیست لذا ببینید که جعجع الان با تحریک جامعه مسیحی تلاشش بر این است که حضورش را با ترساندن مسیحیان استمرار ببخشد الان جریان تغییر که ۱۱ نماینده هم به دست آوردند می‌گویند باید شهروندان لبنان حقوق متساوی داشته باشند مگر می‌شود مسیحیان ۲۵ درصد هستند نصف ساختار را داشته باشند برای اون‌ها این چه عدالتی است؟ این ساختار باید تغییر پیدا بکند واژه‌های مذهبی از این نظام طائفی باید حذف بشود هر شهروند این رأی دارد خوب این‌ها البته می‌گویند لازمۀ این مسئله و نجات لبنان در سکولار بودنش است حالا واژه‌هایی هم در ادبیات تولید شده نکته دوم در مورد حریری است بله حریری پدر با کارهای خیری که می کرد و کمک به مردم لبنان موفق شد یک پایگاه جدی برای خودش ایجاد بکند اساساً چهره‌های سیاسی لبنان یا بیروتی بودند یا طرابلس هیچ احدی از صیدا که مسقط رأس آقای حریری است نخست‌ وزیر نشده بود اما شخص آقای حریری با امکانات مالی که داشت و کمک‌هایی که به مردم فقیر مخصوصاً سنی انجام می‌داد موفق شده پایگاهی برای خودش ایجاد بکند و نخست وزیر بشود در روزهای پایانی عمر رفیق حریری اوجلساتی به سید حسن نصرالله داشت و می‌گفت مقاومت مهم‌ترین عنصر حفظ استقلال و امنیت لبنان است در مقابل گسترش طلبی‌های رژیم صهیونیستی و تلاش این رژیم برای ایجاد واگرایی در کل منطقه لبنان را بر اساس تقسیمات شیعی، سنی، مسیحی می‌خواست تقسیم بکند اصلاً جنگ داخلی که از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ ادامه داشت هدفش همین بود خوب زمانی که رفیق حریری همکاری با حزب الله را شروع کرد از طرف اسرائیل ترور شد

فرهنگ اسلامی: اسرائیل یا عربستان سعودی.

حسین ریوران: نه، اسرائیل، حزب الله چندین بار نشان دادحتی ارتباط بین عوامل تفجیر و پهبادهای اسرائیل را و تصاویری که رد و بدل شده از طریق سیستم‌ها الکترونیکی حزب الله ضبط شده که این کاروان حرکت حریری را دنبال می‌کرد از هوا تا اینکه در یک نقطه این انفجار انجام بشود اما وارثان حریری در دام عربستان افتادند به جای اینکه دنبال قاتلان حقیقی باشند حتی دادگاه بین‌المللی که سازمان ‌الملل هم ایجاد کرد شد یک دادگاه ابزاری شد که اول سوریه را متهم کرد و سوریه را وادار کرد به عقب‌نشینی از لبنان و بعد آمد حزب الله را متهم کرد یعنی نشان می‌دهد که در حالی که ادله‌ای که حزب الله ارائه داد مورد استناد این دادگاه قرار نگرفت حریری احساس می‌کرد علی‌رغم اینکه می‌دانست چه کسی پدرش را کشته اما به پول عربستان برای حفظ جایگاه سیاسیش احساس نیاز می‌کرد اما عربستان سعودی سه سال پیش مخصوصاً ولیعهد عربستان محمد بن سلمان حریری را که به عربستان سفر کرده بود به عنوان نخست وزیر لبنان بود بازداشت کرد. و نه تنها بازداشت کرد از او خواست فوراً استعفای خودش را اعلام بکند و بگوید تا زمانی که حزب الله از قدرت حذف نشود جریان سیاسی المستقبل به قدرت برنمی‌گردد و با حزب الله همکاری نمی‌کند این اتفاقاً کاری که عربستان کرد تغییر شدید لبنان بود حریری نخست وزیر کشور عربی بود چه کسی از حریری اینجا دفاع کرد؟ حزب الله بود سید حسن از سعد حریری دفاع کرد و بعد فرانسه آقای مکرون که به عربستان اولتیماتوم داد حریری جالب است سه تابعیت دارد هم عربستان هم لبنان و هم فرانسه، عربستان گویی شهروند خودش را بازداشت کرده لبنان می‌گفت نخست وزیر مصونیت دارد و فرانسه از موضع یک قدرت غربی عربستان را تهدید می‌کرد که فوراً آزاد و به فرانسه بفرستد که ولیعهد عربستان ناچار به آزاد و اعزام حریری به فرانسه شد سعد حریری از این نقطه احساس کرد که باید حاشیه استقلال خودش را از عربستان بیشتر بکند درست است اهل سنت به صورت سنتی وابسته هستند به کمک‌های عربستان در لبنان اما این وضع نمی‌تواند استمرار پیدا بکند با این جاه‌طلبی‌های ولیعهد جدید عربستان در نهایت ایشان تصمیم گرفت در انتخابات فعلی جایگاه خودش را به عربستان نشان بدهد از طریق انصراف و استنکاف از مشارکت در انتخابات . به نظرم در این انتخابات انصراف نیمی از رأی دهندگان اهل سنت نشان داد که این سیاست استقلال طلبانه حریری پایگاه اجتماعی دارد و مردم سنی لبنان اتفاقاً از این نوع سیاست‌های استقلال طلبانه حمایت می‌کند حداقل نیمی از اهل سنت و این به نظرم نقطه مهمی بود که در این انتخابات نمایان شد.

فرهنگ اسلامی: ببینید سعد حریری شاید از ابتدا می‌دانست که قاتل پدرش به اصطلاح چه کسی است. شاید دست رژیم صهیونیستی با موافقت عربستان سعودی در این قضیه را می‌دانست همان‌طور که فرمودید بالاخره ناچار شد که یک مقدار استقلال خودش را نسبت به عربستان نشان بدهد این به این معنی است که سعد حریری نمی‌توانست کاملاً پا روی وجدان خودش بگذارد سعد حریری می‌دانست و می‌داند که قاتل پدرش کیست، یعنی اگر رژیم اسرائیل را شما فرمودید قاتلش است که حالا احتمال موافقت عربستان سعودی در این قضیه همکاری عربستان سعودی در این قضیه منتفی نیست ولی به هر حال می‌دانست که حزب الله هم مخالف قاتلان پدرش هست و حزب الله دارد با اسرائیل می‌جنگد اما سعد حریری این شخصیت را داشت که پا روی خون پدرش نگذارد و کاملاً تسلیم عربستان سعودی نشود. راز محبوبیت سعد حریری در میان بخش مهمی از جامعه اهل سنت هم در همین روحیه خاص و ویژه‌ای است که در سعد حریری هست منتها همین روحیه او را به خطر می‌اندازد چون عربستان نشان داده که نمی‌تواند دشمنانش را تحمل کند شما ببینید خاشقچی را چه جوربه ترکیه کشاندند و در ترکیه در کنسولگری عربستان با اره برقی کشتند آیا احساس نمی‌کنید که یک تهدید جدی متوجه جان سعد حریری وجود دارد و این بار هم باز سعی خواهند کرد مثل اتفاقی که در مورد رفیق حریری افتاد خودشان بکشند ولی نسبت بدهند به دشمنان خودشان.

حسین ریوران: یک تفاوتی بین اهل سنت و مسیحیان در لبنان وجود دارد مسیحیان را با این گفتمان که شما اقلیت هستید رژیم صهیونیستی در منطقه اقلیت است بعضی از سران مسیحیان را با این گفتمان توجیه می‌کنند که راه دست برای شما ارتباط با رژیم صهیونیستی و همکاری با آن است هرچند که این بار برای اولین بار آقای جبران باسیل رهبر جریان ملی آزاد با شعار ضد اسرائیلی وارد انتخابات پارلمانی شد این گفتمان در بین مسیحیان کم‌سابقه است و موفق شد به هر حال آراء را به دست بیاورد این نشان دهنده این است که در بین مارونی‌ها، در بین مسیحیان یک تبلیغات و پروپاکاندائی وجود دارد که می‌تواند حالا درست یا غلط که قطعاً غلط است بخشی از این مسیحیان را بترساند و رأی ایشان را بگیرد اما در بین اهل سنت ایجاد چنین شرایطی ناممکن است چرا؟ به این دلیل که جامعه اهل سنت لبنان به هر حال مسلمان هستند و فرهنگ دینی و فرهنگ سیاسی آنها اجازه نمی‌دهد در کنار اسرائیل باشند در جنگ ۲۰۰۶ یعنی جنگ ۳۳ روزه رژیم عربستان در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفت .

جالب است که مفتی این نظام اعلام کرد کمک به حزب الله و دعا برای پیروزی حزب الله حرام است و این فتوا کاملاً به نفع اسرائیل است چرا نباید دعا کرد برای پیروزی حزب الله که اسرائیل پیروز بشود و این برای سنی‌های لبنان قابل قبول نبود هیچ سنی نمی‌تواند قبول بکند رژیم صهیونیستی که برادران فلسطینی راکه سنی هستند قتل عام کرده و فلسطین را تحت اشغال گرفته وتحت آپارتاید قرار داده لذا سنی‌های لبنان الان علی‌رغم اینکه به طور سنتی زیر چتر حمایت عربستان هستند اما الان از لحاظ زاویه فکری و سیاسی با عربستانی که زیر میزی دارد با اسرائیل همکاری می‌کند اختلاف دارند .

 

فرهنگ اسلامی: همکاری سعودی و رژیم صهیونیستی الان رومیزی است.

حسین ریوران:بله زاویه پیدا کردند که نمونه‌اش خود حریری است ما در جنگ ۲۰۰۶ نخست وزیر از جریان المستقبل بود کاندید  حریری بود آقای فواد سنیوره نخست وزیر بود در آن زمان این فرد می‌گفت حزب الله مسئول این جنگ است اسرائیلی که دارد به لبنان حمله می‌کند و لبنان را زیر بمباران شدید قرار داده ونزدیک شصت هفتاد پل را منهدم کرده وزیرساخت‌ها را از بین برده و این آقا حزب الله را متهم می‌کرد نه طرفی که دارد قتل عام می‌کند جامعه لبنان را، این نشان می‌دهد که واقعاً در لبنان بله قابل فهم است نوع ارتباط بین سنی‌ها و عربستان اما قابل توجیه نیست حمایت از اسرائیل، و سیاست‌های اسرائیلی کردن لبنان قابل قبول نیست، به نظرم حریری در این انتخابات تا حدی دنبال تنظیم این رابطه به گونه‌ای که عربستان در صحنه لبنان اعمال سیاست نکند آیا ممکن است این فرد را بکشند بله این احتمال وجود دارد به نظرم، این احتمال وجود دارد حریری الان در یک شرایط متفاوتی نسبت به قبل قرار گرفته و بیش از گذشته از استقلال لبنان دارد صحبت می‌کند و این برای عربستان و اسرائیل قابل قبول نیست نه برای اسرائیل ونه برای عربستان ، این به نظرم بله یک خطر جدی برای ترور حریری ایجاد می‌کند هر چند که حریری به دلیل نا امنی در لبنان، لبنان را رها کرده و رفته در پاریس مستقر شده.

فرهنگ اسلامی: پس معلوم می‌شود که خود حریری هم این خطر را احساس می‌کند و نگران است که به وسیله سعودی‌ها یا اسرائیلی‌ها ترور بشود.

حسین ریوران: بله

فرهنگ اسلامی: ولی حاشیه امن واقعی برای سعد حریری موقعی به وجود می‌آید که خودش را از این هاله ابهام خارج می‌کرد و رسماً و علناً می‌پیوست به محور مقاومت در آن صورت اسرائیل و عربستان سعودی به این انگیزه که او را ترور کنند و ترورش را نسبت بدهند به محور مقاومت از این بازی منصرف می‌شدند چون می‌دانستند که این کار امکان‌پذیر نیست و خود این انصراف یک امنیتی برای سعد حریری ایجاد می‌کرد .

حسین ریوران: نتایج انتخابات نشان داد که حریری جایگاهی در عرصۀ سیاسی لبنان در بین اهل سنت دارد و اینکه نیمی از اهل سنت در انتخابات شرکت نکردند این شاخص مهمی است الان عربستان در مقابل دو انتخاب است یا به حریری برگردد یا حریری را تسویه بکند اگر به حریری برگردد قطعاً این حریری آن حریری حلق به گوشِ عربستان نخواهد بود.

فرهنگ اسلامی: این تسامح با روحیه محمد بن سلمان سازگاری دارد؟

حسین ریوران: نه ندارد، یا اینکه حریری را بکشند تا اینکه یک خلأیی در بین اهل سنت ایجاد بشود و یک رهبر جدیدی متولد بشود مثلاً با عربستان ارتباط نزدیکی داشته باشد عربستان کلاً از لحاظ ذهنی تصورش بر این است که می‌تواند با پول هر کاری را بکند مدیریت عربستان در کل منطقه پولی است خیلی مبتنی بر فکر نیست متکی بر پول است این‌ها معتقد هستند با پول می‌شود اما در این انتخابات نشان داد پول تنها عامل نیست ولی من تصور نمی‌کنم علی‌رغم شکست عربستان این ذهنیت مدیریت پولی تغییر پیدا بکند.

فرهنگ اسلامی: چون جانشینی ندارد فکر در یک فرایند دیگری تولید می‌شود نه در این فرایندی که محمد بن سلمان را به قدرت رسانیده.

حسین ریوران: فواد سنیوره نخست‌ وزیری است که در جنگ ۳۳ روزه نخست وزیر لبنان بود و واقعاً یکی از شرم‌آورترین صحنه‌ها را به وجود آورد کشوری در معرض انهدام کامل همه زیر ساخت‌ها قرار گرفت اما بیشتر از سیاست اسرائیل حمایت می‌کرد تا از مقاومت. در مورد حریری من تصورم این است که اولاً لبنان درگیر تحولاتی دارد می‌شود حالا یک سری از این تحولات طبیعی است و در نتیجه گسترش آگاهی مردم دارند پیدا می‌کنند یک بخشش هم تحمیلی است در نتیجه ریخت و پاش و ایجاد NGO های مختلف است تحت عناوین مختلف از طرف غرب ایجاد شده است اما علی‌رغم اینکه هدف دراین انتخابات این بود که حزب الله شکست بخورد و حزب الله از صحنه خارج بشود و مقاومت خلع سلاح بشود با فشار داخلی و عامل خارجی اما حزب الله اول نشان داد در بین شیعه به شدت استحکام دارد به جامعه شیعی اجماع دارد در مورد حمایت از مقاومت و حزب الله به عنوان یک پدیده شرافتمندانه و آبرومندانه و عزت‌مندانه در لبنان پایگاه قابل توجهی در بین اهل سنت و مسیحیان نیز دارد و ریخت و پاش‌های مالی آمریکا و عربستان نتوانسته تا الان این شرایط را تغییر بدهد و لبنان را به سمت سازش با رژیم صهیونیستی وبه تسلیم در مقابل سیاست‌های رژیم صهیونیستی وادار بکند.

فرهنگ اسلامی: برگردیم به جامعه مسیحی لبنان، شما می‌دانید در جنگ‌های صلیبی مسیحیان روم با جنگ‌های صلیبی مخالف بودند و نیروهای صلیبی که از جنوب فرانسه و شمال اسپانیای امروز آمده بودند با رومیان جنگیدند و پنجاه سال بیزانس را به اشغال خودشان در آوردند از طرف دیگر می‌دانیم که ازصلیبی‌ها رگ‌هایی از این‌ها در منطقه مستقر شدند و این جریان به شکل به اصطلاح کمابیش تاریخی زیر پوست تحولات منطقه به ویژه لبنان، فلسطین و جاهای دیگر وجود داشته ما دو دسته مسیحی داریم:مسیحیانی که وارثان جنگ‌های صلیبی هستند و مسیحیانی که قربانی جنگ‌های صلیبی هستند. ما این دو دسته مسیحی را داریم الان در عرصه لبنان ما می‌بینیم یک مسیحیانی وجود دارد که خیلی تعدادشون کم است ولی از اسرائیل حمایت می‌کنند یک مسیحیانی هم وجود دارد که اکثریت مسیحیان از این گروه هستند و مخالف رژیم اشغالگر قدس هستند آقای سمیر جعجع از نظر تبارشناسی حالا نه به صورت ژنتیک ولی به صورت میراث تاریخی وارث کدامیک از این دو جریان است.

حسین ریوران: در مورد جنگ‌‌های صلیبی حالا بر خلاف تصور عموم اینکه این‌ها آمدند قدس را که بسیاری از آثار دینی و مسیحی در آنجا قرار دارد بگیرند یک حرکت استعماری بود که از سواحل تونس، لیبی، مصر، فلسطین، لبنان، سوریه و ترکیه فعلی را اشغال کردند و این نشان می‌دهد یک حرکت اشغال است حرکت دینی نیست بله شعار شان دینی بود اما کل جهان اسلام را به گونه‌ای تحت اشغال در آوردند و همچنین روم شرقی را هم در معرض حمله قرار دادند.

فرهنگ اسلامی: آن موقع ترکیه ای وجود نداشت روم شرقی بود.

حسین ریوران: بله آناطولی بوده که پایتختش هم قسطنطنیه بود و مسیحیان ارتدکس بودند در اینجا اتفاقاً حملۀ غرب به شرق اگر حالا درست است این تعبیر خوب تلاش بر این بود که جهان اسلام را شکست بدهند اما در نتیجۀ ۲۰۰ سال جنگ خونین غرب شکست خورد و در نهایت از منطقه ناچار به عقب‌نشینی شدند بعد از آن مسیحیان شرق که در این تقابل در کنار مسلمان‌ها قرار داشتند و در پناه مسلمان‌ها زندگی می‌کردند این‌ها در تعامل مثبت با مسلمان‌ها جایگاه خود را حفظ کردند بسیاری از جاها مثل لبنان ومثل فلسطین مسیحی ها در کنار مسلمانان هستندچهارصد هزار مسیحی در فلسطین وجود دارد ما شهر فلسطینی با اکثریت مسیحی داریم مثل ناصره را هم داریم یا حتی در عراق مثلاً مناطقی در استان نینوا این‌ها شهرهای کاملاً مسیحی هستند این‌ها موفق شدند در کنار مسلمانان زندگی بکنند وخودشان را بخشی از بافت اجتماعی منطقه تعریف کردند بعد از سایکس پیکو و تقسیم منطقه بین انگلیس و فرانسه فرانسوی‌ها در لبنان تلاششان بر این بود که با هم‌پیمانی با مسیحیان بقیه را مدیریت بکنند یک واژه‌ای درلبنان هست اینکه بعضی از مسیحیان فرانسه را تحت عنوان مادر مهربان ام الحنون یاد می‌کنند این برمی‌گردد به آن میراث استعماری که تلاش داشت فرانسه با ایجاد شکاف در جامعه لبنان در آنجا تفرقه بیندازد و حکومت کند و اینجا را تحت سلطه خودش قرار بدهد حتی زمانی که فرانسه از لبنان رفت امتیازات خاصی برای مسیحیان قائل بود این‌ها را با خودش هر جایی که استعمار بوده می‌برد در دنیا پراکنده کرد و در فرانسه به راحتی به این‌ها تابعیت می‌داد همین الان هم بیش از ۳۰۰ هزار لبنانی در فرانسه مقیم هستند که تقریباً اکثریت قاطع آن‌ها مسیحی هستند سمیر جعجع جزو جریانی است که از استعمار فرانسه حمایت کرد از لحاظ فکری وارث این جریان است جالب است زمانی که انفجار بیروت اتفاق افتاد که یک انفجار مشکوکی است و خیلی‌ها معتقدند این انفجار را رژیم صهیونیستی انجام داده جریان جعجع از فرانسه خواست یکبار دیگر بیاید و لبنان را مستمرۀ خودش بکند و این درخواست در قرن ۲۱ خیلی عجیب است اینکه شما از یک قدرت استعمارگر بخواهی بیا ما را استعمار کن خیلی عجیب است یعنی هیچ منطقی ندارد و جالب است تمام این سران مسیحی که از ایل و تبار نیروهای لبنانی فالانژ هستند از آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواستند که فرانسه دوباره بیاید و لبنان را استعمار بکند که آقای ماکرون خنده‌اش گرفت و گفت مثل اینکه شما در زمان اشتباه دارید زندگی می‌کنید شما باید ۱۰۰ سال پیش می‌بودید نه الان مگر می‌تواند فرانسه بیاید لبنان را یکبار دیگر تحت استعمار خودش قرار بدهد شما بروید با مسلمان‌ها کنار بیایید حتی رئیس جمهور فرانسه این را می‌فهمد که باید جامعه لبنان باهم کنار بیایند اما همچنان فردی مانند سمیر جعجع این را درک نکرده و نمی‌فهمد و خارج از زمان در جغرافیا دارد زندگی می‌کند.

فرهنگ اسلامی: یعنی سمیر جعجع در حقیقت وارث آن جریانی است که با تهاجم خارجی همکاری می‌کرد.

حسین ریوران: بله

فرهنگ اسلامی: بعد میشل عون هم وارث آن جریانی است که در کنار مسلمان‌ها قرار داشت و از آزادی لبنان حمایت می‌کرد و دارد می‌کند.

حسین ریوران: جالب است آقای میشل عون رئیس جمهور لبنان یک نظری دارد و آن این است که مسیحیان شرق در شرق می‌توانند با همکاری بیشتر با جوامع خودشان بهترین جایگاه را پیدا بکنند و تحمل پذیری تنوع دینی را در شرق را به نمایش بگذارند ایشان بر اساس این تئوری قبل از اینکه رئیس جمهور بشود زمانی که رئیس یک فراکسیون بود رفت سوریه و این نظر خودش را مطرح کرد دولت سوریه از آن استقبال کرد و چندین برنامه برای ایشان ترتیب داد که در جامعۀ مسیحی در سوریه حضور پیدا بکند با این‌ها ارتباط برقرار کند و این ایده که برای حفظ استقلال منطقه اهمیت دارد به گونه‌ای در چند کلیسا مطرح کرد در همین چارچوب به ایران سفر کرد و ایران از این ایده استقبال کرد اینکه برادران مسیحی و غیر مسلمان ما در چارچوب مسائل منطقه و اولویت‌های آن با مسلمان‌ها همکاری می‌کنند خودشان را خارج از جوامع خودشان تعریف نکنند و نیاز نیست خودشان را متفاوت از جوامع تعریف بکنند و ناچار به مهاجرت از آن بشوند و جالب است این ایده ویژگی ایشان یک تأکیدی دارد روی ویژگی منحصر به فرد مسیحیان شرق که سرنوشت این‌ها، این بود که در کنار حضرت مسیح که در شرق متولد شده بود وفلسطینی بود باشند و بمانند و در خدمت به مردم منطقه و استقلال آن فعالیت بکنند.

فرهنگ اسلامی: خیلی ممنون از لطفی که فرمودید و استفاده زیادی کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.