از استراتژی و ذهنیت تا تاکتیک و عینیت(قسمت چهارم)

0 198

احمد کاظم‌زاده: نظام سرمایه‌داری آمریکائی به نظر من وحشی‌ترین نظام است هر جا پا بگذارد درست است که ممکن است ۱ درصد از مردم را راضی می‌کند ولی ولی ۹۹ درصد ناراضی هستند. نظام سرمایه‌داری واقعاً یک نظام استثمارگر است غیر از پول هیچ چیز دیگر برایش مهم نیست هر جا باشد نفرت را در واقع ایجاد می‌کند الان ونزوئلا تقریباً دیگه دو شقه شده یعنی اگر یک ذره بحران شدیدتر شود کلاً تجزیه می‌شود کاملاً دو قطبی است الان در داخل ونزوئلا یک آتشفشان خاموش وجود دارد حالا من در مجموع نمی‌خواهم نگاهی خیلی مأیوسانه داشته باشیم اتفاقاً من هم دوست دارم و اعتقاد دارم که غفلت کردیم از اینکه مهمترین در واقع پتانسیل ایران چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب فرهنگش را شما هر جای دنیا ببرید خواهان دارد قبل از ما حافظ رسیده سعدی رسیده آنجا اصلاً همه چیز آماده است ممهترین مزیت نسبی ما در فرهنگ است منتها شاخص‌های فرهنگ مهم است .

متأسفانه شاخص‌های فرهنگی در سیاست‌های فرهنگی ما اعمال نمی‌شود مثلاً همین مکانی که اینجا نشستیم خوب اینجا حوزه‌اش تولید کتاب است ما چند تا کتاب توانستیم به زبان پرتقالی یا اسپانیایی ترجمه کنیم ودر اختیار علاقمندان قرار دهیم، آمریکای لاتین چون مثل ما رنج دیده است و ادبیات اتفاقاً در کشورهای مظلوم و رنج دیده بیشتر رشد می‌کند و شاید یکی از دلایل رشد ادبیات ایران در گذشته همان در واقع مظلومیتش بوده است شعر و ادبیات در واقع سخنگوی مردم بودند در آمریکای لاتین هم حداقل چیزهایی که من دورادور شنیدم ادبیات غنی است که بعضاً هم جایزه نوبل می‌گیرند معرفی ادبیات و فرهنگ انقلاب اسلامی به کشورهای آمریکای لاتین یک رسالت تاریخی است که به آن توجهی نشده است این معرفی باید از مجاری خاص خودش صورت پذیرد.

فرهنگ‌ها باید مسیر خود را آهسته و پیوسته و بی‌سروصدا با چراغ خاموش طی کند به نظر می‌آید اگر ما می‌خواهیم روابط فرهنگی با آمریکای لاتین را  بدون سیاست زدگی بدون حواشی که اغلب سایه می  اندازد به پیش ببریم باید  شاخص های آن را تعریف کنیم مثل مبادله کتاب ،تاسیس حوزه علمیه در آن کشورهائی که تقاضا برای آن وجود دارد،مبادله دانشجو،مبادله استاد،تاسیس پردیس های دانشگاههای مادر در کشورهای متقاضی و خواهان خدمات آموزشی و پژوهشی و….الان کشورها یک اصطلاحی در کشاورزی مطرح هست به نام دورکشت که در حقیقت کشت فراسرزمینی سیاست الان بعضی ازدولت‌ها اعمال می‌کنند به خصوص کشورهای مثل ما که خشک و نیمه خشک هستند به دور کشت احتیاج دارند .

می‌روند از یک کشوری مثل آرژانتین زمین برای کشت اجاره می کنند، مثلاً اسرائیلی‌ها رفتند آرژانتین را به انبار غله خودشان تبدیل کردند زمین‌های بزرگی خریدند از آنجا نیازها ی خود را تأمین می‌کنند. ما می‌توانیم وارد این همکاری ها بشویم در کنار تعاملات سیاسی  و گاهی فرهنگی تعامل اقتصادی بویژه در زمینه محصولات کشاورزی داشته باشیم. البته پیگیری چنین سیاست هائی مستلزم ثبات در تصمیم گیرهاست و وجود اجماع در آنها و اینکه یک برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشید بگویید آقا من از صد در صد ظرفیت تعاملات خارجی ۱۰ درصدش را اختصاص می‌دهم به آمریکای لاتین در آمریکای لاتین هم ۳۰ کشور هستند به هر کدام یک مقدار توجه می کنم و با توجه به ظرفیتی که دارند.

علی اکبر اشعری: به نظرم می‌رسد که ما یک مقداری دقیق تر صحبت کنیم یعنی اول باید ببینیم نگاه ما به انسان چه نگاهی است ثانیاً ببینیم ما به عنوان یک مسلمان چه رسالتی در دنیای امروز داریم اگر از این زاویه نگاه کنیم یک مقداری به نظر من شیوه گفتگو تغییر می‌کند این یکی، دوم اینکه ببینید وقتی که ما اینجا نشستیم الان اگر یک باد تند بیاید چند تا درخت را اینجا واژگون کند دل ما می‌لرزد ولی وقتی که داخل هواپیما نشستیم نگاه می‌کنیم می‌ببینیم حالا دو تا درخت هم افتاد زمین تکان نمی‌خورد زمین سر جایش هست انقلاب ما که در داخل هستیم یک نگاه بهش داریم بیرون یک نگاه دیگری وجود دارد ما که در داخل هستیم متأثر از بعضی از فضا سازی‌ها بویژه در فضای مجازی تصور می کنیم ماجرا یک طور است ولی این‌جوری نیست انقلاب بسیار استوارتر از حدی است که آن را می  بینیم شرایط ایران را اگر از چشم منتقدین مورد مطالعه قرار دهیم به یک تصویر می رسیم که الزاما آن تصویر مطابق با واقعیت نیست.

ما وقتی راجع به ایران داریم صحبت می‌کنیم باید به واقعیت ها توجه کنیم واقعیت این است که جاذبه انقلاب اسلامی برای مردم دنیا بویژه مستضعفین جهان جاذبه قابل بررسی و توجهی است .ایران از نگاه آن‌ها نه نگاه منتقدین خودمان چون ما که دلمان قرص هست مطمئن هستیم که در مجموع خوب داریم کار می‌کنیم نمی‌خواهم بگویم همه کارهای ما صددرصد درست است بالاخره شما دارید راه می‌روید یک درصدی هم خطا می‌کنید یک درصدی هم اشتباه می‌کنید اما از آن نگاه ما یک رسالت جهانی داریم خداوند پیامبر اکرم را برای کل عالم بشریت فرستاد نه برای مسلمان‌ها نه برای شبه جزیره عربستان نه برای خاورمیانه برای کل عالم بشریت فرستاد و ما به عنوان مسلمان در ابلاغ رسالت پیامبر مسئولیت داریم اصلاً نباید کوتاه بیاییم اتفاقاً هر وقت شما کار را به دولت‌ها می‌سپارید با بیشترین هزینه و کمترین اثربخشی مواجه می‌شوید همیشه این‌جوری است در این چهل سالی که من در دولت‌ها بودم این‌جوری بوده است کار وقتی دولتی می‌شود بیشترین هزینه را دارد کمترین اثر را کار وقتی دست مردم است کمترین هزینه را دارد و بیشترین فایده را، مردم جهان اینقدر رغبت به اسلام دارند این رغبت امری فطری است ما نیز در پاسخ دادن به رغبت آنها در مقابل خداوند مسئولیت داریم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.