پایش محیط فرهنگی (قسمت پنجم)

0 99

[میزگرد فرهنگی با شرکت: علی اکبر اشعری،محسن چینی فروشان،حسین رویوران،سید محمدرضا دربندی،احمد کاظم زاده،محمد حسن زورق،دکترمهدی ناظمی اردکانی]

 

محمد رضا دربندی:  کتابی چند سال پیش چاپ شده[ حدود هفت هشت سال است به نام «بیست پنجاه »نویسندگان مقالات این کتاب کارشناسان نشریه اکونومیست هستند این نشریه بیش از ۱۲۰ سال سابقه در انگلیس دارد موضوع کارش هم اقتصادی است] این کتاب را اتاق صنایع اتاق بازرگانی ایران ترجمه وچاپ کرده است. می‌گوید در سال ۲۰۵۰ بیست اتفاق مهم می‌افتد سه یا چهار مورد آن را ذکر می کنم: یکی اینکه می‌گوید قدرت اصلی در جهان ۲۰۵۰ چین هست و بعد از آن از مالزی و اندونزی نام می برد در حوزه سینما می‌گوید هالیود و بالیود کنار می‌روند و احتمالا آفریقای جنوبی در این صنعت پیشتاز می شود و بعد می‌گوید گرایش به معنویت در جهان گسترش پیدا می کند.نکته دیگر اینکه می گوید زنان در مدیریت، نقش بیشتری بازی می‌کنند ومی‌گوید آموزش زبان خارجی در آن زمان تعطیل می‌شود چرا؟ برای اینکه« ترجمه گر»های ماشینی رواج پیدا می کند به حدی  که دیگر مترجم لازم نداریم یعنی شما متن را به دستگاه می‌دهید و ترجمه را دریافت می کنید.

از طرف دیگر آقای دکتر سریع القلم  مقاله‌ای راجع به ویژگی‌های ما ایرانی‌ها دارد و می‌گوید که بعضی از ایرانی‌ها  ویژگی‌ای دارند که از ۳۰۰ سال پیش شما این ویژگی ها را  می‌بینید مثلاً اینکه می گویند« هنر نزد ایرانیان است وبس!» یا اینکه بعضی ازایرانی‌ها در مقابل فرد تملق می‌کنند پشت سرش بدگویی می‌کنند دیگر اینکه بعضی از ایرانی ها منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می دهند. من یک نفر را  در لندن دیدم که زنگ زد به شهرداری گفت جلوی مغازه ما یک تکه موزایک شکسته شده بیایید درستش کنید گفتم برای چی این کار را کردی و چه دلیلی دارد که تو اینکار را می‌کنی؟ گفت اینجا که این موزائیک شکسته اگر یک خانمی با پاشنه بلند  از اینجا رد شود پاشنه‌اش می‌رود در این چاله کوچک و زمین  می خورد و دستش ویا پایش می‌شکند می‌رود بیمارستان و از پول ما ملت باید خرج او بکنند. یعنی اینقدر توجه دارند به منافع ملی ولی در میان ما اصلاً اینجوری نیست در کشورما همه مشکلات را مطرح می کننددر حالیکه باید به فکر راه حل بود.

علی اکبر اشعری: در کشور اگر هر کسی کار خودش را خوب انجام بدهد خیلی از مشکلات حل می‌شود اولین نکته‌ این است. اگر ما خودمان به عنوان دفتر نشر فرهنگ اسلامی کار خودمان را خوب انجام دادیم به همین نسبت کارها به جلو می رود و مشگلات کم می شودبه میزان حضوری که داریم و نقشی که می‌توانیم ایفا بکنیم تلاش کنیم که کار خود را خوب انجام دهیم و سعی کنیم دیگران هم مثلاً از این مطلع بشوند و یک کاری بکنند می‌خواهم بگویم خیلی ناامید نباید بود و باید بیشتر تلاش و کار کرد .

حسین رویوران: خداوند متعال در قرآن همه گروه‌های اجتماعی را به گونه‌ای مدیریت می‌کند شاید بتوان گفت مدیریت فرهنگی می‌کند یعنی به مؤمنین  می‌گوید: لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ‏ اینکه کسی دچار یأس می‌شود که مومن نیست مؤمن هیچ وقت دچار یأس نمی‌شود تعبیری که امام رحمه الله علیه می‌کردند می‌گفتند در اسلام  بن بست نداریم چون شما خدا را کنار خودت احساس می‌کنی یک جایی شما می‌بینی خداوند متعال در مورد افرادی که بسیار نافرمان هستند می‌گوید: قُل یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ، خیلی اسراف کردند در گناه لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ شما ناامید نشوید این اساساً مخاطب قرار دادن به اصطلاح خودی یا غیر خودی و این مدیریت لازمۀ جامعه است یعنی بدون مدیریت لایه‌های مختلف اجتماعی جامعه دچار مشکل می‌شود جامعه نیاز به مدیریت فرهنگی دارد مهم نیست این لایه همراه یا همراه نیست نکته‌ای که در ارتباط با بحث استراتژی هزار چاقو[ البته راهبرد هزار چاقو راهبرد متأخر است اول می گفتند سر افعی را باید زد این تعبیر را ملک عبدالله در عربستان مطرح کرد، تعبیراختاپوس را نتانیاهو مطرح کرد الان بحث هزار چاقو مطرح شده و منظور در این تعابیر مقاومت ملت های با پرچم اسلام است] اینکه ایران یک پدیدۀ فرهنگی است و یک پدیده سیاسی نیست که با یک ضربه امکان از بین بردنش وجود داشته باشد.

اهمیت مطرح شدن این راهبرد از طرف اسرائیل از این لحاظ است که رژیم صهیونیستی برخلاف بسیاری از مراکز مطالعاتی در غرب فقط برخورد سیاسی نمی‌کند اتفاقاً از زاویه فرهنگ هم وارد می‌شود و یک تجربه طولانی هم در این قسمت دارد . در سال ۱۹۰۴ زمانی که سازمان امنیت دولت تزار در روسیه به یکی از خانه‌های تیمی جنبش صهیونیستی حمله کردند نوشته‌ای پیدا کردند تحت عنوان پرتکل‌های دانشوران صهیون که شامل ۲۶ اصل است که تا حالا ۲۴ اصل آن چاپ شده و یک مقدمه‌ای دارد اتفاقاً این را می‌گویم به خاطر اینکه ما بدانیم که کار فرهنگی آن‌ها چگونه سازمان پیدا می‌کند برای تحقق یک هدف این‌ها می‌آیند و می‌گویند یهودی‌ها یک اقلیت هستند درکل دنیا حالا جالب است نزدیک یک قرن هست همین تعداد بیشتر از ۱۵ میلیون نیستند آن موقع هم  بالاتر از ۱۰ میلیون نفربودند و این‌ها چگونه می‌توانند برجهان پیروز شوند؟ در قرآن هست که یهودی‌ها می‌گویند نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ ما فرزندان خدا هستیم ما دوستداران خدا هستیم و قرآن می‌گوید اگر راست می‌گویی خوب برویدپیش خدا. این بحث هست که این‌ها خودشان را انسان می‌دانند و بقیه را انسان نما می دانند  که این‌ها یک گونه دیگری هستند این‌ها از خاک هستند و آن‌ها از خدا هستند و یک تفاوت ماهوی بین این‌ها و آن‌ها قائل می شوندحالا تعبیراتی بین خودشان دارند چیزی که در پروتکل‌هامی گویند این است که رسانه به عنوان یک هدف مطرح می‌شود و اینکه چگونه باید بتوانیم تفکر و افکار عمومی را به گونه‌ای مدیریت بکنیم که در جهت تسلط ما باشدچون آنها اقلیتی در دنیای مسیحیت هستند بیشتر در مورد مسیحیت صحبت می‌کنند تا اسلام اینکه  چگونه این اقلیت بر اکثریت تسلط پیدا بکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.