[میزگرد سیاسی با شرکت: علی اکبر اشعری،حسین رویوران،سعدالله زارعی،محمد حسن زورق،احمد کاظم زاده]
سعدالله زارعی: مطلب اول این است که این حوادث نشان میدهد که دشمنان انقلاب برای ما برنامه دارند بعضی از ماها خیال میکنیم دشمن دیگر مأیوس شده و برنامه هایش تمام شده و رفته پی کارش درحالیکه نه، دشمن مأیوس نیست اگرچه به شدت آسیب دیده و در طرحهای خودش هم عمدتاً شکست خورده اما خوب ناامید نیست به این معنا که تصور کند دیگر نمیشود کاری کرد اما نه برنامه دارد و دارد کار میکند مطلب دوم این هست که آن چیزی که ما در صحنه میبینیم با آن عینیت اجتماعی حقیقتاً فاصلهاش خیلی زیاد است حالا آمارهایی که هست وچند تا از این گزارشها را که کنار هم میگذارید می بینیدکه هم پوشانی دارند این جمعیتهایی که آمدند حداکثر چیزی درحدود ۸۵ هزار نفر بود در طول ۱۲ روزفاصله آمارها زیاد نیست تا ۴۶ و ۴۵ هزار نفر هم ما دیدیم و گفتند بنابراین در کف و سقف بین ۵۰ و ۱۰۰ تا جمعیتهایی بوده که آمدند در حالی که در همین ایام آمار کسانی که رفتند راهپیمایی اربعین سه میلیون و چهارصد هزار نفر هستند.
حسین رویوران: البته این روز قبل از اربعین است بعد از اربعین بیشتر شد سه میلیون و ششصد هزار نفر هم شنیدم.
سعدالله زارعی: منظور کثرت افراد است یعنی سه میلیون چهارصد هزار نفر در طیفهای مختلف آن هم در یک مراسمی که طرف باید چند میلیون پول بدهد تا در آن شرکت کند بعضیها هوایی رفتند شاید پانزده شانزده میلیون تومان برایشان در آمده بعضیها زمینی رفتند بالاخره چهار پنج میلیونی هزینه کردند و رفتند بعد هم حداقل ۳ روز در عراق بوده بعضیها تا ۱۰ روز هم بودند در عراق، در آن شرایط رفتند و برگشتند سیستمهای حکومتی هم نسبت به اینها خیلی هم مهربانی نکردند یعنی کسی میخواسته از مرز مهران برود آن طرف کلی اذیت شده بعضی از دوستان ما در اثر کثرت جمعیت تا مرز خفه شدن پیش رفته بودند و کسی که رفته چه آرمانی داشته و این مراسم چه اثری گذاشته بر جانها وبر عالم انسانیت و در عالم واقعیت و اینکه این وسط به قول شما با اهل بیت عشق و ورزی هم میکند. در حالیکه کسانی که در اغتشاشات شرکت داشتند وضعیت دیگری داشتند.
یک گزارش میگفت حالا نه همه این خانمها ولی میگفت بعضیها را که گرفتیم که تعدادشان کم نیستند ،موبایلشان را که گرفتیم دیدیم که هرشب در بغل یکی بوده یعنی به تمام معنای کلمه از نظر اخلاقی این طور بوده حالا حتماً یک پولی هم به او می دادند تا انگیزهای برایش ایجاد کردند و آمده در خیابان همین کارهایی که می دانیم انجام داده.
این دو صحنه تقریبا جفت هم هستند یعنی با یک فاصله زمانی خیلی خیلی کم اتفاق افتاد. دو صحنه متفاوت. در یک صحنه میلیون ها نفر پول می دهند تا در مراسم اربعین امام حسین شرکت کنند و در صحنه دیگر تعدادی از افراد که بسیار کمتر از آنها هستند پول می گیرند تا اغتشاش کنند. اربعین حسینی سرآغاز یک تحول جهانی است و اغتشاشات خیابانی مظهر برخی از برنامه ریزی های دشمن با توجه به زمینه های داخلی است.
بنابراین این حقیقت را باید توضیح بدهیم برای جمعهای مخصوصاً متدین این حقیقت ها باید توضیح داده بشود آنهایی که گویا اصلاً نشنیدند اربعینی در کار بوده فقط این صحنهها را نگاه کردند این حقایق باید توضیح داده بشود و خیلی روشن باید توضیح داده بشود که اغتشاش کنندگان این هستند و جمعیتشان این است شعارشان این است تیپهایشان این است حرفهاشون هم اینهاست اینها باید شفاف توضیح داده بشود خیلیها باید بدانند که اصلاً مسئله چی است و واقعاً هم وقتی توضیح میدهی میپذیرد و توجیه میشود من رفته بودم به یک مغازهای تا چیزی بگیرم فرصتی داشتم و با او حرف زدم گفتم فکر میکنی اینها چند نفر هستند گفت خیلی هستند گفتم فکر میکنی چند نفر هستند گفت ۱۵ میلیون میشوند لااقل، گفتم خیلی کمتر هستند گفت خوب ۵ میلیون که هستند گفتم به شما بگویم باور نمیکنی گفت چیه؟ گفتم اینها بین ۶۰ تا ۸۰ تا هستند خیلی تعجب کرد گفت واقعیتش این است اینجوری است؟
بعد حرف زد راجع به اینکه ما داریم چکار میکنیم و انرژی هستهای به چه کار ما میآید و چرا در مملکت ما در انرژی هستهای کار کردند یک خورده برایش توضیح دادم خیلی قانع شد با وجود اینکه خیلی تند بود ما این حقایق را باید بگوییم اگر بگوییم و درست بگوئیم طرف متوجه میشود که اصلاً ماجرا چی هست ولی ما اینکار را نمیکنیم دشمن میآید سوار بر افکار عمومی میشود و تصویر واقعیتها را مات میکنند تصویر غیر واقعیت ها را برجسته سازی میکند .